Haber Detayı
08 Ağustos 2018 - Çarşamba 21:10
 
Bal ve tuzu birlikte yiyin! Bakın neye faydası var?
Sabahları dinç uyanmak için önerilerimize kulak verin!
SAĞLIK Haberi
Bal ve tuzu birlikte yiyin! Bakın neye faydası var?

Sosyal yaşamdaki değişiklikler ve teknolojik gelişmeler gecenin de artık gündüz gibi yoğun bir şekilde yaşanmasına yol açıyor.

Bu durum; uyku kalitesini bozuyor, enerjiyi azaltıyor, duygusal durumu ve sağlığı olumsuz etkiliyor. Gün içinde düşünme, odaklanma ve problem çözme gibi becerileri verimli kullanabilmek için “uyku hijyeni”ne özen göstermek büyük önem taşıyor.

Memorial Ankara Hastanesi Psikiyatri Bölümü’nden Doç. Dr. Levent Sütçigil, uyku bozuklukları ve daha iyi bir uyku için dikkat edilmesi gerekenler hakkında bilgi verdi.

Uyku kalitesindeki azalma hormon sistemini de bozuyor

Birçok kişi zaman zaman uyuyamadığından ya da gündüz uykulu htiğinden şikayet etmektedir. Bu durum sürekli hale gelir ve günlük yaşantıyı olumsuz etkilemeye başlarsa, bunun bir bozukluk olabileceği düşünülür.

Uyku kalitesinde bozulma sağlığı olumsuz etkiler. Süreklilik kazanan durumlarda hormon sisteminde bozulmalar olur. Özellikle şeker dengesi olumsuz etkilenir, kişi kilo almaya ve tansiyon hastalığına yatkın hale gelir.

Uyku bozukluklarını 3 ana grupta toplamak mümkündür. Bunlar; “insomnia” olarak adlandırılan uykuda azalma, “hipersomnia” olarak adlandırılan uykuda artma ve “huzursuz bacak sendromu”, “uyku apnesi” gibi uykunun yapısının bozulduğu durumlardır.

herkesin-8-saatlik-uykuya-ihtiyaci-vardir,fuzw4ub7reqeyyufmgozva.jpg

Bu belirtilere dikkat!

Uyku bozukluklarının geçici ya da tedavi edilmesi gereken bir durum olup olmadığını anlamak için belirtilere dikkat etmek gerekmektedir. Aşağıdakilerden bir veya birden fazlası uzun süredir devam ediyorsa uyku bozukluğu olduğu düşünülebilir.

Gün içinde uykulu olma hali, halsizlik, sinirlilik ve huzursuzluk

Otururken, televizyon izlerken ya da bir şeyler okurken kolayca uykunun gelmesi

Araba kullanırken odaklanamama, uykulu hal ya da yorgunluk hissi

Dikkati toplamada zorluk

Sık sık “yorgun görünüyorsun” şeklinde sözler duymak

Hareketlerde yavaşlık

Duyguları kontrol etmede zorluk

Gün boyunca şekerleme yapma isteği

Uyanık kalmak için fazla miktarda kafeinli içecekler kullanmak

“Uyku hijyeni” uygulamalarıyla daha rahat uyumak mümkün

Uyku alışkanlıklarını olumlu yönde değiştirmek ve bunları mümkün olduğunca disiplinli şekilde uygulamak uzun vadede uyku kalitesini artıracaktır. Daha iyi bir uyku için “uyku hijyen”ine yönelik bazı tedbirler almak faydalı olacaktır.

1- Hafta sonları da dahil olmak üzere yatma ve kalkma saatini mümkün olduğunca aynı saatlerde olmasına dikkat edin.

2- Uyku için kendinize yeterli süre ayarlamaya çalışın. İhtiyaç duyulan uyku süresi kişiler arası farklılıklar gösterse de, ertesi gün dinlenmiş uyanmak için ihtiyacınız olan ortalama uyku süresi 7-8 saattir.

3- Yatak odanızın karanlık, sessiz ve serin olmasını sağlayın. Uyuduğunuz odanın içinde bulunan elektronik eşyaları kapatın, kalın perdeler kullanarak ışık ve sesin odaya girmesini engellemeye çalışın. Sabah kalktığınızda perdeleri açın. Gün ışığı uyanıklığa daha çabuk geçmenize yardımcı olacaktır.

4- Uyku öncesi ılık bir duş almak ya da kitap okumak gibi alışkanlıklar geliştirin.

5- Uykudan bir-iki saat önce televizyon, bilgisayar, akıllı telefon gibi parlak ışığa sahip cihazları kullanmayı bırakın. Bu tip ekranların yaydıkları ışık, beyinde melatonin adlı uyku getirici hormonun salgılanmasını engeller, uykunuzun gecikmesine neden olur.

6- Yatmaya yakın egzersiz yapmaktan kaçının. Gün içinde egzersiz yaparak uykunuzu düzenlenmesine yardımcı olun.

7- Kafeinin vücuttan atılımı kişisel farklılık gösterebileceğinden, kafeinli içecekleri mümkün olduğunca azaltın, akşam yemeğinden sonra hiç almayın.

8- Gün içinde bir kez yapılacak şekerleme, 20 dakikayı geçmediği sürece, gece uykusuna yardımcı olacaktır.

9- Yarım kalan işleri yatak odanızda yapmayın. Bir süre sonra yatak odası yarım kalan işleri akla getireceğinden kaygı duyulan bir yer olarak hatırlanmaya başlanacaktır.

10- Uykunuz gelmediği zamanlarda yatakta uykuyu beklemek yerine kalkıp az bir ışıkta kitap okuyun, müzik dinleyin. Televizyon izlerseniz programın içeriğine göre planladığınızdan daha fazla televizyon karşısında kalmak zorunda kalabilirsiniz. Sonuçta bu durum uykunuzun daha da açılmasına neden olur.

Uyku hijyeni uygulamalarının tümü aynı anda yapılmaya çalışılmamalıdır. Daha kolay yapılabilecek ve uyum sağlanabilecek bir ya da iki tanesinden başlanmalı ve birkaç hafta sonra diğerleri uygulamaya çalışılmalıdır. Hepsini birden uygulamaya kalkmak zor olacağından tamamının bırakılmasına neden olabilmektedir. Davranış değişikliğine rağmen uyku kalitesinde bir artış olmaz, gündüz de buna bağlı enerji kaybı, halsizlik, sinirlilik gibi sorunlar devam ederse doktora başvurulmalıdır. Çoğu durumda doktor kontrolünde ilaç tedavisine başlanması şikayetleri azaltarak bir miktar rahatlama sağlayacaktır. Bununla birlikte ideal bir uyku için uyku hijyeni denilen bu uygulamaların alışkanlık haline gelmesi gerekmektedir.

Yazı: Doç. Dr. Levent Sütçigil


Bal ve tuzu birlikte yiyince...
 
Kadınlarda ve erkeklerde ortalama uyku süresi, istikralı bir şekilde düşüyor. Nasıl mı? Son yıllarda 7-8 saatten, 6-7 saate düştü. Büyük bir değişim gibi görünmeyebilir; ancak vücut açısından ciddi bir farktır. Gün içerisinde, vücudunuz, güne ayak uydurmak için çok çalışıyor; dolayısıyla tüm bunları yeniden yapabilmesi için dinlenmesi, iyileşmesi ve şarj olması gerekiyor. Birçok insan, iyi bir gece uykusu çekememenin yalnızca ertesi gün biraz yorgunluk demek olduğunu düşünüyor. Bir fincan kahvenin düzeltemeyeceği bir şey değil, değil mi? Kahve yardımcı olur evet ama kafein deposu yapmak, kalıcı değil, tamamen geçici bir çözümdür.

Uyku yetersizliği ve sağlık

Uyku yetersizliği, ciddi sağlık problemlerinin bazılarında etkili bir faktördür ve çeşitli hastalıkları tetikleyebilir. Yapılan araştırmalara göre, uyku süresi kısa olan insanların – 6 saatten daha az olacak şekilde – kalp hastalıkları riskleri daha yüksek oluyor.

İçerisinde yaşadığımız dünya, iyi bir gece uykusu almayı kolaylaştırmıyor. İnsanlar, geçmiş nesilleri etkilemeyen iş, güncel olaylar, aile sorunları gibi faktörler kaynaklı yüksek stres seviyelerinden bahsediyorlar. Uyku döngümüzü etkilediklerinin farkında olmasak da gittikçe daha fazla teknoloji kullanıyoruz.

Satın alınabilecek birçok uykuya yardımcı ürün var ancak bunlar yapay ve kimilerinde bağımlılığa sebep olabiliyorlar. Her zaman olduğu gibi, tabiat ana, bu gittikçe ciddileşen sorun için de doğal bir çözüm sunuyor.

Nihai uyku tarifi

Bu basit, iki malzemeli tarif, harika bir gece uykusunun anahtarı. Vücudunuzun rahatlamasına ve günün yorgunluğunu atmasına, ertesi gün için hazırlanmasına yardımcı olacak.

 İhtiyacınız olan malzemeler:

5 çay kaşığı organik bal

1 çay kaşığı pembe Himalaya tuzu

Bu iki malzemeyi karıştırın ve cam bir kavanoza koyun. İstediğiniz kadar hazırlayabilirsiniz ama en iyisi 5/1 ölçü. Her gece yatmadan önce dilinizin altına bu karışımdan biraz koyun ve kendi kendine çözünmesine izin verin.

Tuz ve bal

Himalaya tuzu, vücudunuza farklı işlemler için gereken ve vücudunuzun günün yorgunluğunu atmasına yardımcı olan 80’den fazla mineral ve element içerir. Balda ise hücrelerimizin enerji ihtiyacını karşılayan glikoz bulunur. Bal-tuz kombinasyonu, seratonini artırır, stresle doğal bir şekilde başa çıkmamıza ve mümkün olan en iyi uykuyu almamıza yardımcı olur. Bu doğal uyku yöntemini deneyin ve bedeninizin ertesi gün için hazır olacağını bilerek rahatlayın.

Kaynak: Editör:
Etiketler: Bal, ve, tuzu, birlikte, yiyin!, Bakın, neye, faydası, var?, ,
Yorumlar
Diğer Haberler
Probiyotiklerin bilinmeyen 9 faydası
Probiyotiklerin bilinmeyen 9 faydası
Klima kullanımına dikkat! Serinleyeyim derken hasta olmayın
Klima kullanımına dikkat! Serinleyeyim derken hasta olmayın
Japon bilim insanları ortaya çıkardı!
Japon bilim insanları ortaya çıkardı! 'Günde 20 fincan çay içerseniz...'
Kurban etini kestikten sonra en az 1 saat bekletin
Kurban etini kestikten sonra en az 1 saat bekletin
Canan Karatay: İstediğiniz kadar yiyebilirsiniz
Canan Karatay: İstediğiniz kadar yiyebilirsiniz
11 bin kişinin katili yeniden ortaya çıktı! Şimdiden 20 kişiyi öldürdü...
11 bin kişinin katili yeniden ortaya çıktı! Şimdiden 20 kişiyi öldürdü...
Kronik hastalığı olanlar bayramda dikkat!
Kronik hastalığı olanlar bayramda dikkat!
Gastriti anlamanın yolları nelerdir?
Gastriti anlamanın yolları nelerdir?
Dijital göz yorgunluğu nedir?
Dijital göz yorgunluğu nedir?
Varisi olanlar nelere dikkat etmeli?
Varisi olanlar nelere dikkat etmeli?
Unutkanlığa karşı alınabilecek önlemler nelerdir?
Unutkanlığa karşı alınabilecek önlemler nelerdir?
Karpuz mu dondurma mı? Hangisi daha faydalı?
Karpuz mu dondurma mı? Hangisi daha faydalı?
Çocuklara özgüven kazandırmanın yolları
Çocuklara özgüven kazandırmanın yolları
Hamileyken çikolata yemek bebeğin gelişimini olumu etkiliyor
Hamileyken çikolata yemek bebeğin gelişimini olumu etkiliyor
İşte akciğerleri temizleyen 6 mucize besin
İşte akciğerleri temizleyen 6 mucize besin
Günlük iki yumurta yemenin sağlığa faydaları
Günlük iki yumurta yemenin sağlığa faydaları
Bilim adamları kötümserliğin nedenini buldu
Bilim adamları kötümserliğin nedenini buldu
Her sabah poğaça, börek yiyenler dikkat!
Her sabah poğaça, börek yiyenler dikkat!
Hibiskus çayı nelere iyi gelir?
Hibiskus çayı nelere iyi gelir?
Parkinson hastalığının belirtileri nelerdir?
Parkinson hastalığının belirtileri nelerdir?
Kahve telvesini bir de böyle deneyin
Kahve telvesini bir de böyle deneyin
Diş taşlarından ve plaklardan doğal yollarla nasıl kurtuluruz?
Diş taşlarından ve plaklardan doğal yollarla nasıl kurtuluruz?
Resim yapmak çocuklar için çok faydalı
Resim yapmak çocuklar için çok faydalı
Fenerbahçe
Fenerbahçe'de mutlu son: Resmen imzayı attı!
Yutkunurken ağrı ve takılma hissi neden olur?
Yutkunurken ağrı ve takılma hissi neden olur?
Avuç içi kaşınmalarına dikkat!
Avuç içi kaşınmalarına dikkat!
Kol üzerine yatarak uyumak ne gibi sorunlara neden olur?
Kol üzerine yatarak uyumak ne gibi sorunlara neden olur?
KOAH hastalığına dikkat!
KOAH hastalığına dikkat!
İşte tuzun bilinmeyen faydaları
İşte tuzun bilinmeyen faydaları
Krup hastalığı neden olur? Nasıl atlatılır?
Krup hastalığı neden olur? Nasıl atlatılır?
Neden esneriz? Esnemek bulaşıcı mı?
Neden esneriz? Esnemek bulaşıcı mı?
Güneş yanığına ne iyi gelir?
Güneş yanığına ne iyi gelir?
Uzmanlardan meyveli soda uyarısı! Çok tüketince...
Uzmanlardan meyveli soda uyarısı! Çok tüketince...
Sivilce izleri nasıl kaybolur?
Sivilce izleri nasıl kaybolur?
Migren tedavisi nasıl yapılır?
Migren tedavisi nasıl yapılır?
Göbek fıtığına dikkat!
Göbek fıtığına dikkat!
Haber Yazılımı