Yazı Detayı
29 Mart 2018 - Perşembe 11:36
 
YÖK BAŞKANI YEKTA SARAÇ’A AÇIK MEKTUP
Ayperi OTRU KILIÇ
 
 

Sayın Yükseköğretim Kurulu Başkanı Prof. Dr. M. A. Yekta SARAÇ,

Öncelikle, 8 Mart 2018’de psikoloji alanında lisans ve lisansüstü seviyesinde alınan diplomalarla bu alandaki serifika programlarından alınan unvanların ve diğer sorunların ayrıntılı ele alınması amacıyla gerçekleştirdiğiniz “Psikoloji Alanında Unvan ve İstihdam Sorunları Çalıştayı’ için, ruh sağlığı meslek elemanı olarak teşekkürü bir borç bilirim. Bu alanda yapılan ve yapılacak olan iyileştirmeler için sizelere saygı ve minnetlerimi sunarım.

Diğer yandan, bir diğer sıkıntılı alan olan meslek liseleri ve burada öğrenim alan öğrencilerimizin mağduriyetini paylaşmak isterim. İlk olarak sağlık meslek lisesinde okuyanları ele alacak olursam, öğrenciler staj dönemlerinde hastahanelerde zor şartlarda ve yoğun baskı ile çalışıyorlar. Henüz yasal olarak çocuk sayılan ve 18 yaşından küçük bu öğrenciler ciddi travmalar yaşıyorlar. Örneğin, yoğun bakım ünitelerinde, ambulanslarda ve acil servislerde yaşanan ölüm kalım savaşlarına doğrudan şahit olma, tecrübeli olan meslek elemanı tarafından baskıya uğrama, stajyer olması dolayısı ile her türlü işin üzerinde yüklenmesi, henüz çocuk yaşta olan bir bireyin ruhsal sağlığını olumsuz etkilemekte ve stres faktörü yaratmakta. Yetişkin bir birey için ruhsal yıpranma payı yüksek olan sağlık alanında çocuk yaşta öğrencilerin eğitim adı altında da olsa bulunmasını doğru bulmuyor ve bu konuda gerekli çalışmaların yapılmasını canı gönülden istiyorum.

Diğer yandan, öğrenciler eğer alanlarıyla ilgili mesleği devam ettirmek istemezse; seçenekleri çok üniversite sınavına girebilirler ve başka bir meslek tercih edebilirler. Ancak bu konuda da lise müfredatları sorunsalı devreye giriyor. Bu öğrenciler 4 sene boyunca kendi alanları ile ilgili derslerden sorumlu tutuluyorlar. Diğer bir deyişle, Temel Matematik, Türkçe, Fen, Sosyal derslerini sınırlı sayıda görüyor dolayısıyla yetersiz kalıyorlar. Ancak biz bu 4 yıl sonra üniversite sınavında Temel Yeterlilik Sınavı’nda Temel Matemetik, Türkçe, Sosyal ve Fen derslerinden, Alan Yerleştirme Sınavı’nda ise İleri Matematik, Türk Dili ve Edebiyatı, Sosyal1, Sosyal2, Fen2 derslerinden sorumlu tutuyoruz. Bu çelişkili durum öğrencileri, özel dersler ve takviyelere sevk ediyor. Maddi durumu yetersiz olan velileri ise umutsuzluğa düşürüyor. Bu durumların benzeri diğer meslek ve teknik liselerde okuyan öğrenci ve veliler içinde geçerli. Örneğin, gemi bölümü gibi fiziksel yükü ağır olan bir meslek lisesi öğrencisi lise sondayken, hem staja gidiyor hem okula gidiyor hem de üniversite sınavına hazırlanmaya çalışıyor. Stajda bütün gün gemi boyuyor, akşam eve gelip boyalı ve yorgun elleriyle kalem tutup test çözüyor. Bunun dışında, 12. sınıfların yaz stajları nedeniyle liseden geç mezun oluyorlar. Bu da KPSS’ye girmelerine engel oluyor ve sene kaybına neden oluyor. Görüldüğü gibi eğitim adı altında çocuklarımızı zor şartlar altında meslek sahibi yapmaya çalışıyoruz.

Velhasıl kelam, yıllardır sürüncemede olan meslek liseleri ile ilgili ciddi bir araştırma geliştirme çalışmasına ihtiyaç vardır. Benim gördüğüm ve dile getirdiğim örnekler az. Ancak burada çalışan öğretmenlerimizle, öğrenim gören öğrencilerimizle ve velileri ile yapılacak görüşmelerde daha ayrıntılı bilgiye erişmek olanaklı olabilir.

Bu konuda da psikoloji alanında gösterdiğiniz hassasiyeti göstereceğinize inanıyorum.  

İlginize teşekkür ederim. Saygılarımla.

 

 

 
Etiketler: YÖK, BAŞKANI, YEKTA, SARAÇ’A, AÇIK, MEKTUP,
Haber Yazılımı